Att minnas drömmar

Alla drömmer vi, varje natt. Vare sig vi kommer ihåg det eller inte. Men de allra flesta drömmarna glömmer vi. Och orsakerna är flera. Vi drömmer dem under skeden på natten när vår kontakt med det medvetna är långt borta, vi vaknar av att vi försovit oss och att det medvetna jaget omedelbar tar kontroll över oss, eller vi släpper dem när klockradions verklighet tar över medvetandet eller så glömmer vi dem helt enkelt för att vi inte tror att drömmarna har någonting att säga oss. Vi slänger dem som vi slänger reklam i papperskorgen. Men i själva verket är det brev från vårt inre som vi kastar – oöppnade. Ibland är det jobbiga kravbrev, ibland besked om en vinst du kan lösa ut – och ibland en viktig hälsning, ett vykort du skickade till dig själv som vuxen – när du var barn…

Tekniker för att minnas sina drömmar

Att minnas sina drömmar handlar ofta om lite träning. Och om att bestämma sig. Ett sätt är att säga till sig själv att man vill drömma när man håller på att somna in. Det omedvetna ”uppskattar respekt” för sin existens och tenderar på något sätt också att svara, även om det naturligtvis ligger i sakens natur att man naturligtvis inte kan styra det omedvetna. Drömmandet tenderar också att öka som en följd av att man börjar intressera sig för sina drömmar, man får upp ett slag ”flow” efter en tid. Här följer några enkla tekniker för att lära dig att bättre komma ihåg dina drömmar.

* Väck dig själv – En metod att minns sina drömmar är att ”överraska drömmen”. Man minns ju ofta sina drömmar när man väcks mitt i en dröm, om man t.ex. vaknar av ett häftigt ljud eller av att man måste gå upp och kissa. Drick ett stort glas vatten innan du läger dig så kommer du att behöva gå på toaletten eller prova att sätta väckarklockan på en omöjlig tid. Vill du öka chansen att pricka in en dröm så ökar ju möjligheten ju längre fram på morgonen du blir väckt eftersom andelen REM-sömn blir längre. Man får prova sig fram här, men varför inte börja med att ställa klockan på fyra-halv fem på morgonen? Samtidigt är man förmodligen rätt trött vid den tiden så det kan vara bäst att göra några anteckningar direkt för annars är risken stor att man inte kommer ihåg drömmen i alla fall när man vaknar. Förbered genom att ha papper, penna eller diktafon i närheten så att du slipper lägga tankeenergi på att leta. Nackdelen med den här metoden, förutom att du kan ha svårt att somna om, är att du troligen vaknar inuti en pågående dröm och missar slutet. Som vi senare ska se så ger slutet på en dröm viktiga ledtrådar. Men det är ju bättre än ingenting och en bra början.

* Sov med anteckningsblock – eller diktafon under kudden eller mobilen eftersom många mobiltelefoner har också inspelningsfunktion för röst. Det är viktigt att du fångar in drömmen så fort som möjligt så att den inte försvinner igen. Tidigt på morgonen när man är trött är det också enklare att tala in än att skriva. Om du spelar in drömmar under längre tid, glöm inte att säga datum under inspelningen eftersom det kan vara intressant längre fram att veta när du drömde drömmen och i vilken ordning drömmarna kommit. Speciellt om du vill följa en utveckling i seriedrömmande. Att prata in drömmen direkt på morgonen har också fördelen att du har drömmen färskt i minne och kan tala in alla detaljer. Nackdelen är att vissa pinsamma detaljer kan vara psykologiskt obehagligare att säga än att skriva.

* Vakna lugnt – För att minnas sina drömmar kan jag rekommendera att ta bort alltför häftiga ljud när man vaknar; som hård musik eller en smattrande nyhetsrapportering som med all säkerhet skrämmer ner drömmens lindansare i djupet igen och bryter ner drömspråket som du har inuti dig. Vakna meditativt, kräv av familjen att de respekterar att du får vara ifred några minuter, ägna tiden åt att försöka minnas något drömfragment, rekapitulera drömfragmenten och se hur långt du kommer i minnet.

* Ligg kvar och försök fånga drömmen – Drömmar är som fåglar på ett fält. Störs de så flyger de iväg. När du vaknar så ligg kvar en kort stund i sängen och försök minnas några drömsekvenser. Hittar du en så kommer det flera om du fokuserar. Måste du stiga upp så undvik för många intryck; börja inte genast prata, läsa tidningen, lyssna på folk i morgonsoffan i TV, trafikinformation osv. osv. Lås in dig på toaletten och kasta ner några nyckelmeningar på ett papper som du kan utveckla i lugn och ro sedan. Hinner du inte göra det hemma så gör det på busshållplatsen. Det tar ett par minuter men kan förändra ett helt liv..

* Respektera drömfragmenten – Ofta när man vaknar så kanske man kommer ihåg något litet fragment av en dröm – släpp dem inte, för de säger mer än du tror.. ”det var en korridor och en väska… ja så minns jag inget mer”. Och då är risken stor att man tycker det verkar oviktigt och struntar i att fästa någon uppmärksamhet vid drömmen, det var ju så obetydligt. Men för det första så kan man komma långt i en tolkning med bara de detaljerna. Var det korridoren i högstadieskolan, vad hände där, vem var du då? Hur såg väskan ut? Vems var den? Känner du igen den? Vet du vad den innehöll? Vem kan ha ställt den där? osv. Frågor som kan leda hur långt som helst och dessutom locka fram nya bilder, nya drömsekvenser. Förakta inte detaljer.
Det är också så att om man stannar upp vid de första fragmenten, tar dem på allvar och försöker koncentrera sig på drömbilderna så dyker det ofta upp flera. ”Jo, det var korridoren där jag gick i nian, min pappa hade ställt min skolväska i korridoren, han var arg på att jag alltid var så slarvig, han var ofta arg… Jo jag tror att det var natt också…och att dörren till slöjdsalen stod öppen” osv.

* Sortera – Det kan också vara så att man har ett för rikt drömflöde att drömbilderna flödar över och dränker själva budskapet i sin mängd och bildrikedom. Då måste man fokusera, försöka plocka ut essensen ur drömmarna vilket naturligtvis är svårt eftersom man även då gör omedvetna val. Men allt är inte lika viktigt hela tiden och man får kanske fokusera på några olika drömsekvenser. Vill man inte ge sig på vågstycket att rensa i sina egna drömmar så kan man istället välja ut och fokusera på en dröm och låta de andra vila ett tag tills drömflödet är mindre och man kanske har möjlighet att ta sig an dem. Eller kanske att man slumpmässigt väljer ut en dröm i veckan och fokuserar på den under en period.